Kurser og oplæg

LæseTek holder løbende workshops og oplæg på konferencer og netværk og underviser desuden andre faggrupper i læse-/skriveteknologi.

Kurser

LæseTek afholder kurser for forskellige faggrupper inden for både skole- og voksenområdet. Kurserne kan indeholde specialpædagogiske, didaktiske, praktiske og teknologiske temaer (hands-on). Vi samarbejder desuden med Holbæk Bibliotek, Professionshøjskolen Absalon, Københavns Professionshøjskole, De danske ordblindeefterskoler, Uddannelsesforbundet, Holbæk Kommunes folkeskoler samt privatskoler. Kontakt LæseTek med henblik på et kursus målrettet jeres behov.

LæseTek afholder følgende kurser i Uddannelsesforbundet i 20/21

• Kompenserende it i undervisningen af ordblinde (5 undervisningsgange)

Oplæg og workshops

LæseTek holder løbende workshops og oplæg på konferencer og netværk

• WEBINAR: Didaktik i den kompenserende ordblindeundervisning https://arkiv.emu.dk/modul/kompenserende-it

• ORD 18: Oplæg: Emotionelle følger af ordblindhed:

Læs og se indslag fra EMU her

• Wizkids-konferencen 2018: Oplæg: Miljøet som aktiv medspiller

• ORD15: Workshop: Læseteknologi for alle
    ORD15: Workshop: En målrettet indsats til svært ordblinde skoleelever

• ORD 12: Oplæg: Afdækning af behov for it-hjælpemidler

• ORDBLINDE OG IT-KONFERENCEN 2011: Seminariet: IT-støtte i undervisningen af børn - didaktik og pædagogik.

• RIOO: Workshop: RIOO - Redskab til Individuel Opsætning af Ordforslagsprogrammer

• WEBINAR: Præsentation af projekt Lyt, Læs & Lær i samarbejde med Nationalt Videncenter for Læsning

Læsetips på DK4

LæseTek har bidraget til Nationalt Videncenter for Læsnings Læsetips med filmen - Computeren som læsehjælp.

Se filmen her.

Udviklingsprojekter

• Projekt It og ordblindhed - En undersøgelse af it-støtte til ordblinde elever på mellemtrinnet. LæseTek har bistået Afdeling for Fagdidaktik, DPU, Aarhus Universitet med testning af ordblinde elever på mellemtrinnet.
  • Projekt Sprog og it - indsatser med fokus på de sproglige og it-mæssige forudsætninger og færdigheder. LæseTek bistod daginstitutioner og børnehaveklasser i Vipperød og Ågerup.

Læs evalueringsrapport her

RIOO

• LæseTek har udviklet et redskab til individuel opsætning af ordforslagsprogrammer (RIOO). Redskabet er udarbejdet til opsætning af korrekturregler i CD-Ord og ViseOrd.

Du er velkommen til at kontakte os, hvis du ønsker at få materialet tilsendt.

Mail: csu-laes@holb.dk / Tlf.: 72 36 36 07

26.05.2020